White Collar
Ni vet när man efter några månader sitter framför Netflix och tänker ”Nu har jag fan sett allt som verkar bra”? Sen så fortsätter man bläddra bland det begränsade antalet TV-serier som finns och bestämmer sig för att man ska ge den där serien, med en inte alltför intressant poster, en chans.
Det var precis så jag upptäckte White Collar, detta genidrag till serie som jag inte har kunnat slita mig ifrån sedan jag började titta.

I den första säsongen av White Collar lär vi känna Neal Caffrey, en yrkeskriminell bedragare som efter att ha hamnat i problem blir erbjuden att avtjäna sitt straff som konsult för FBI. Han är charmig, kan prata sig ur vilken situation som helst och har ett välkänt rykte i New Yorks undre värld, något som öppnar en hel del dörrar för FBI. Alla dessa ingredienser får mig på fall efter tre avsnitt.

Caffrey (Matt Bomer, som tidigare medverkat i några avsnitt av bl.a Chuck och Tru Calling) har under hela säsongen sällskap av sin handledare Peter Burke (Tim DeKay, Carnivále och Tell me You Love me), den snälla men ständigt misstänksamma killen som är ansvarig för att Caffrey blev tillfångatagen från början. Kemin mellan dessa killar är helt fantastisk och de lyckas helt galant bära hela säsongen på sina axlar. De är båda väldigt välskrivna karaktärer och skådespelarna gör ett jättebra jobb med att porträttera dessa två motsatser som vid slutet av dagen trots allt lyckas komma överens. Manuset till serien är väldigt välskrivet och då varje avsnitt är fristående så får man känslan av att man lär sig någonting nytt för varje avsnitt man ser.

Jag erkänner att jag var väldigt skeptisk till att ens börja titta på serien då den initiala reaktionen var att den ser ut som vilken larvig B-serie som helst, speciellt om man tittar på postern. Och det tar ungefär tre avsnitt innan man kommer in i handlingen och börjar känna sig bekväm med upplägget, men såhär i efterhand skulle jag vilja påstå att det är en av de bättre valen jag har gjort i min tv-seriehistoria, ett val jag inte ångrar en sekund!

Se till att ge White Collar en chans så kan jag lova att du inte kommer ångra dig!
28 följare