Modern Family
SÄSONG 4
Säsong 4
Modern Family dök upp som en trevlig spelare inom familjesitcoms för ett par år sedan. Dess uppenbara förebild kändes inledningsvis som Arrested Development, men med tiden har serien fått en mer egen, och betydligt varmare ton. Där Arresteds karaktärer ständigt lurar och utnyttjar varandra, och blir mer och mer osympatiska för varje avsnitt som går, avslutas nästan varje Modern Family med en liten förnumstig voice-over om att alla älskar varandra egentligen.

Och det fungerar. Jag gillar Modern Family. Såhär i fjärde säsongen känner vi till karaktärerna väl, vi vet vad vi har att vänta oss under de 24 avsnitten och det bjuds inte på några större överraskningar. Gloria och Jay har fått en ny unge och Hailee har börjat på college, annars är det mesta sig likt för de tre familjerna i Kalifornien. Men det är förbannat trevligt och roligt.

Hanna Fahl skrev för ett tag sedan en krönika i DN där hon klagade på karaktären Manny i serien. Manny är 13 år, bär ofta hatt, skriver dikter och funderar mycket. Fahl menade på att han var extremt lillgammal, och därmed inte en speciellt trovärdig barnkaraktär. Jag tycker att han är väldigt skojig, och nog finns det gott om lillgamla barn även utanför Modern Familys värld. Ibland blir han kanske väl snusförnuftig, men i säsong fyra utvecklar man hans relation med jämnåriga Luke, och resultatet är klart rolig familjekomedi. Luke är nämligen inte alls lillgammal, han har ifrån seriens start varit tvärtom, gapig, jobbig och med svåra koncentrationssvårigheter. Han och Manny tillsammans hör till höjdpunkterna i denna fjärde säsong.

Min absoluta favorit är dock fortfarande den välmenande pappan Phil Dunphy, spelad av Ty Burell. Phil har alltid ett torrt skämt på lager, och han är som allra roligast när han försöker hänga med i tiden. En klassiker ifrån säsong 1 är när han förklarar hur han lyckas: ” I'm a cool dad, that's my thang. I'm hip, I surf the web, I text. LOL: laugh out loud, OMG: oh my god, WTF: why the face”.

Med hjälp av välskrivna karaktärer, ett bra cast och underhållande storylines är alltså säsong fyra av Modern Family mycket sevärd. Även fast den stundtals går lite på rutin.
17 följare