House of Cards
SÄSONG 3
Säsong 3
På senare år har Netflix tagit steget från att endast distribuera till att även producera egna TV-serier. Titlar som Hemlock Grove och Orange is the new Black har blivit väldigt populära, men det stora flaggskeppet har man i den prisbelönta House of Cards. Säsong tre finns nu tillgänglig på just Netflix, och jag slukade alla avsnitt med hull och hår. Men om House of Cards är en maträtt har den smakat bättre tidigare.

Avslutningen av säsong två var kanske den snyggaste och mäktigaste sedan den snurrande spinnaren i Inception. Svårt att trumfa, så klart, men man skyr inga medel i upptakten av säsong tre. Nu president Frank Underwood (Kevin Spacey) besöker sin fars grav på en liten kyrkogård där han växte upp. En tillsynes fin och sentimental scen. Alla vet dock att Frank Underwood varken är fin eller sentimental. Utan journalister, fotografer och livvakter i närheten ställer han sig och tömmer blåsan över faderns gravsten. Presidentämbetet har sannerligen inte tagit udden av Frank Underwood.

Som president har han inte mycket som talar för sig. Det egna partiet motarbetar honom, motståndarna avskyr honom. Det verkar som att Franks hänsynslösa och brutala metoder tillslut straffat sig. Som en röd tråd av motgångar får Frank kämpa hårdare än någonsin för att få över folk på sin sida. Till skillnad från tidigare säsonger går det inte alltid hans väg nu. Där han innan kunde hota, sexuellt förföra (vi minns väl alla den otroligt överraskande trekanten med hans mest lojala livvakt Meechum), muta och mörda sig upp till toppen stöter han nu på patrull. De tama huskatterna har förvandlats till pitbulls, och de attackerar i flock.

Det är inte bara på hemmaplan han möter hårt motstånd. Serien tar sig ut på internationellt vatten och introducerar en mycket bra Lars Mikkelsen som Rysslands president Victor Petrov, tydligt inspirerad av Rysslands faktiska president Vladimir Putin. Det troddes vara omöjligt, men Frank Underwood kan ha mött sin överman i den ryske tyrannen.

Samtidigt som kriget i politiken pågår det ett mer riskfyllt slag i privatlivet. Säsong tre fokuserar mycket på relationen mellan Frank och Claire (Robin Wright), något som jag tyckte mycket om. Två hemlighetsfulla personer med ett komplext förhållande till varandra, där man bara skrapat på ytan tidigare, exponeras nu mer än tidigare. Det knakar rejält i fogarna och det leder så småningom fram till den intensiva säsongsavslutningen.

Även före detta stabschefen Doug Stamper (Michael Kelly) får mer tid i den här säsongen. En man med många egenheter och ännu fler problem som äntligen får komma tillbaka till finrummen. Så klart sker inget på varken lagligt eller moraliskt rätt sätt, men vad gör man inte för att få jobba för USAs president?

Säsong tre av House of Cards tar en lite annan väg än tidigare. Fokus har skiftat från Frank Underwood i förgrunden och alla andra i bakgrunden, till Claire och Frank som jämlika och med motståndare som faktiskt kan stå upp mot presidenten. Man ger till och med Claire, kvinnan som varit kallare än is i två säsonger, utrymme att visa upp en spricka i fasaden och få ett litet känsloutbrott. Något som får förödande konsekvenser.

Serien porträtterar som vanligt det amerikanska politiska klimatet på ett otroligt skickligt och underhållande sätt. Karaktärerna får en smula utveckling men avslöjar inte så mycket att de slutar vara fängslande. Det stora problemet för mig är att historien inte tar sig framåt. Man står och stampar länge på samma ställe, ältar samma grejer och förlitar sig på att karaktärerna själva gör avsnitten tillräckligt intressanta. Första halvan av säsongen tycker jag inte det räcker till. Ju närmre slutet man kommer desto bättre blir det. Men säsong tre är för mig mest en transportsträcka till säsong fyra som inte kan komma fort nog!
jokke.sorensen@gmail.com
4 följare
Ser just nu: