The Walking Dead
SÄSONG 5
Säsong 5
Den femte säsongen av The Walking Dead har nu, till alla zombiefrossares stora förtret, tagit slut. Rent innehållsmässigt har det varit den mest ojämna säsongen. Vissa avsnitt har varit, eller försökt vara episka på en ny nivå. Det har även känts som ett kammardrama vissa avsnitt. Inga zombies, inga psykotiska kannibaler. Men framförallt har säsong fem varit både bra och riktigt riktigt spännande.

Säsongen inleds såklart med det redan klassiska avsnittet ”No Sanctuary”, som råkar ha 9.6 i rating på IMDB. Den spektakulära rymningen från kannibalnästet fick oss alla att tappa andan, och förhoppningarna inför resten av säsongen kunde inte varit högre. Det kändes därför som en besvikelse när andra avsnittet visade sig vara motsatsen till det första. Men känslan av besvikelse får snart vika undan för den ljuvliga skräckeuforin vi lärt oss älska. Kannibaler har nämligen spårat gänget, och äter den oerhört sympatiske Bob medans han lever.

Det här upplägget har präglat säsongen. Ett eller två build-up avsnitt till en dundertwist i plotten som får oss att skaka på huvudet och le. Det är oerhört imponerande att The Walking Dead lyckats behålla sin chock-faktor efter fem fyllda säsonger. Jag kan inte ens minnas namnen på de karaktärer i föregående säsonger jag trott varit permanenta, innan de blev uppätna. Säsong fem är inte sämre, och flera starka karaktärer får tyvärr vika åt sidan för nytt blod. Ett vinnande koncept verkar det som, eftersom The Walking Dead återigen slagit flera rekord i ratings.

Det ombytliga gänget AKA ”the family” går igenom många prövningar under säsongen. Och det är Rick, som ser till att de överlever. Ricks utveckling som karaktär har varit spektakulär. Många, inklusive jag själv var skeptisk till Rick under de första säsongerna. Men om någon har gått från klarhet till klarhet är det denna ex-sheriff från en småstad i Georgia. I säsong fem är det tydligt att det är Rick som är huvudkaraktär. Hans hårdhet är hårdare än någonsin. Ofta får jag gåshud bara av att se honom skanna omgivningen med blicken. Vi tittare vet vid det här laget vad han går för. Därför blir möten med andra överlevande extremt nerviga. Andrew Lincoln har utvecklats med karaktären Rick Grimes, och är helt strålande i säsong fem. Den övriga ensemblen är solid, men det är Danai Gurira (Michonne), Steven Yeun (Glenn), och Norman Reedus (Daryl) som imponerar mest. Jag förmodar att övrig cast kommer dödas av, så jag försöker att inte bli för fäst vid dem.

De avslutande avsnitten av säsongen är slöa, men oerhört intressanta. Gänget blir insläppta i ett stängt villaområda med höga murar. En före detta politiker styr ett litet samhälle där lag och ordning faktiskt gäller. Att se Rick och gänget vandra runt där är som att se en lejonflock i ett hönshus. Finalen var lika bra som jag hoppats, med ett flertal ögonblick som jag kommer bära med mig. The Walking Dead behåller sin plats som en av mina absoluta favoriter, och jag är oerhört tacksam för att den existerar.
simon.karlsson@tv-serier.nu
12 följare
Ser just nu: 100 Code