Soldater i månsken
Natten lägger sig över Stockholm och vi möter byggmästaren Roffe (Göran Ragnerstam) och den sjukskrivne läraren Gunnar (Gösta Ekman). Månen lyser över dem, och vi får veta att deras vägar en dag ska korsas. Oklart exakt hur. I natten åker också två mystiska mörkklädda figurer omkring och tröstar människor som inte kan sova. Även de kommer få en viktig roll i Soldater i månsken, en kultförklarad SVT-serie som länge varit omöjlig att få tag i. Nu har vi som missade TV-sändningarna år 2000 dock äntligen fått möjlighet att se serien via SVTs öppna arkiv.

För manuset står författaren Klas Östergren, och han agerar också berättarröst. Hans släpiga och behagliga stämma sätter direkt tonen i serien. För regin står Tomas Alfredson, som långt senare slog igenom internationellt med sin filmatisering av Låt den rätte komma in. Men redan här märks det att han är en regissör med en speciell berättarteknik och ett annorlunda tempo.

Soldater i månsken är inledningsvis svår att få grepp om. Ingen av huvudpersonerna verkar vara speciellt sympatisk, och man undrar över när deras respektive historier ska överlappa varandra. Tempot är långsamt. Kan det kan vara så att serien inte har åldrats speciellt väl?

Efter något avsnitt dras man dock in i detta drama. Gösta Ekman är en mästare på att leverera deprimerande monologer, och Göran Ragnerstam är helt fantastisk som den dubbelspelande byggmästaren Roffe. Hans desperata blick och svettiga överläpp gör hans prestation till en av de bästa jag sett i svensk film och TV. Tempot, som till en början kändes långsamt, blir snarare hypnotiskt. Att dödsgudens tvillingbror Hypnos får en avgörande roll i historien är både snyggt och passande.

Att skriva något om seriens egentliga handling är svårt – mest för att den innehåller en hel del vändningar, och inte alls skulle vara lika intressant om man i förväg kände till händelseförloppet. Vad som kan sägas är att det är ett extremt genomtänkt drama. Östergren har författat ett finurligt manus, vars alla lösa trådar mot slutet plötsligt knyts ihop på ett både överraskande och samtidigt helt självklart sätt. En upplösning som är väl värd att vänta på. Soldater i månsken är SVT-drama när det är som bäst.
13 följare
Ser just nu: Silicon Valley