Better Call Saul
Det finns många karaktärer som förtjänar en spin-off. Ari Gold från Entourage, Dr. Walter Bishop från Fringe eller nästan vem som helst från Arrested Development. En som förtjänade egentid i rutan, kanske mer än någon annan, var den karismatiske, något oslipade advokaten Saul Goodman från Breaking Bad. Hans slogan Better Call Saul blev också namnet på serien om honom, och Vince Gilligan har återigen förgyllt oss med fantastisk TV-underhållning.

Precis som kollegan Simon Karlsson beskrivit tidigare i sin förhandstitt, börjar det på typiskt Gilligan-manér. En liten kort scen där vi blickar in i framtiden, som säger så otroligt mycket om vad som komma skall. Sedan tas vi mellan nutid, alltså tiden före Breaking Bad, och dåtid lite hipp som happ. Tillbakablickar till när skojaren Slippin Jimmy McGill, Sauls ursprungliga namn, levde på att lura och bedra folk till små förtjänster. När vi ser honom i nutid är han misslyckad och otursförföljd, trevar sig fram i sin jakt på vem han ska bli, och han har fortfarande kvar familjenamnet. Jag tror dock att vi kanske sett det sista av Slippin Jimmy och allt vad det står för, med tanke på hur första säsongen slutar.

Förutom Slippin Jimmy får vi även följa Mike Ehrmantraut, ex-polis och lönnmördare som även figurerade i Breaking Bad. Jimmy och Mikes vägar korsas ett antal gånger under säsongen eftersom Mike stämplar parkeringsbiljetter i ett bås vid domstolshuset i Albuquerque. Även här tas vi fram och tillbaka i kronologin och får veta mer om en väldigt intressant, och väldigt cool, karaktär.

Jag tycker mycket om Vince Gilligans berättarteknik. Det går väldigt sakta ibland. Personligen har jag inga problem med det, men jag förstår att det inte passar alla. Men det väldigt Gilliganska sättet att alltid knyta ihop säcken i slutet av varje avsnitt genomsyrar även Better Call Saul, precis som det gjorde Breaking Bad. Det är inte lika mycket action, det är inte alls lika våldsamt, men det är minst lika spännande att följa soon-to-be Saul Goodman i hans kamp om att bli något i livet.

Vad jag också tycker om är att varenda liten händelse tydligt formar den person som sedan kommer att kallas Saul Goodman. Det ansträngda förhållandet till den äldre och mer framgångsrika brodern sätter till slut djupa spår. Han utsetts för svåra moralprövningar där han tycks välja rätt väg men det skiter sig ändå i slutändan. När han bara vill hjälpa råkar han skada, när han försöker stå upp för det som är rätt vinner orättvisan ändå. Alla hinder, alla gropar i vägen, blandas i grytan sjuder inom honom tills han inte längre klarar av det och det kokar över. Allt knyts ihop på slutet, i sista avsnittet, och där tror jag att vi ser Jimmy McGill för sista gången.

Tyckte man om Breaking Bad kommer man med all sannolikhet tycka om Better Call Saul. Vince Gilligans magiska serieskaparhand har ett starkt grepp om den här. Frågan är om han kan nå upp till ribban han satte första gången. Jag tror inte att det är omöjligt.
jokke.sorensen@gmail.com
4 följare
Ser just nu: