Jordskott
Det har pratats mycket om att Jordskott är ”en svensk Twin Peaks”. Så mycket att det har blivit tröttsamt. När ska Lynch paradnummer sluta var måttstock för alla övernaturliga mysterium som utspelar sig i en småstad? Jag menar, jag trodde att det var den gamla Kjelle Bergqvist-serien Silvermannen som var ”en svensk Twin Peaks”.

Nåja. Visst är det lätt att se influenserna som finns i Jordskott. Men gräver man en smula djupare, är serien snarare mer inspirerad av gamla svenska myter om tomtar och troll, i kombination med nutidsskräck á la John Ajvide Lindqvist eller Samlade svenska kulter. Vilket inte alls är några dåliga inspirationskällor.

Som många vet (serien har varit en enorm succé för SVT) är detta historien om Eva Thörnblad och hennes försvunna dotter Josefine. Det är också historien om det lilla samhället Silverhöjd. Eva dras, i jakten på svar om vad som egentligen hände med hennes dotter, in i en uråldrig kamp mellan gott och ont. Människan mot naturen – men vem är god och vem är ond?

Jordskott bjuder på en klart spännande handling. Stämningen är obehaglig och lösningen på gåtan är till en början inte självklar. Dessutom är fotot av högsta klass – så här snygga och suggestiva bilder är det inte ofta man ser, ens i amerikanska TV-serier. Man lyckas fånga det typiskt svenska, och det som är obehagligt med det typiskt svenska. Känslan av att något ondskefullt finns djupt inne i skogen, och att vi för varje avsnitt förs längre in mot mörkrets hjärta.

Tyvärr är det mycket annat som drar ner helhetsintrycket. Det finns gott om bra skådespelare i ensemblen, men både regi och dialogmanus ligger på en katastrofalt låg nivå. Man vrider sig i soffan när de stela replikerna levereras och karaktärerna känns som robotar. En spännande twist hade ju varit ifall det mot slutet avslöjades att så faktiskt var fallet, att hela Silverhöjd tagits över av ett ondskefullt robot-företag, och att dess invånares stelhet berodde på att de var artificiella människor (jag kan avslöja att så inte är fallet).

Jag gillar storyn och jag gillar stämningen. Men gång på gång tappar jag fokus från allt som är bra, och stör mig istället på en perukförsedd Ica-Stig i rollen som ”Galne Gran”, de fruktansvärda inslagen från ”Radio Silverhöjd”, och de märkliga försöken till känslosamma dialoger mellan Eva och polisen Tom Aronsson. Att skräcken för det okända inne i skogen, övergår till skräcken för hur stel nästa dialog ska låta, kan knappast ha varit meningen.

Betyget är svårt att sätta, men landar ändå på en trea. I de senare avsnitten tar den spännande handlingen över, och man bortser från övriga brister. Men jag hoppas att seriens skapare och regissör Henrik Björn kristränas i dialoger och skådisregi inför en eventuell andra säsong.
14 följare
Ser just nu: House of Cards