Empire
Allt var så lovande. En spännande historia om makt och korruption i hiphopvärlden. Musik producerad av Timbaland. Två Oscarsnominerade skådespelare i huvudrollerna. Empire har alla de rätta ingredienserna, och behövs i ett annars extremt vitt TV-serieklimat. Därför är det extra tråkigt att den inte når hela vägen fram.

Skivbolagsmogulen Lucios Lyon (Terrence Howard) får beskedet att han har en allvarlig sjukdom och kommer att dö inom en snar framtid. Hans livsverk är skivbolaget Empire som han nu måste överlåta till någon av hans tre söner. Saker kompliceras ytterligare av att hans exfru Cookie (Taraji P. Henson) släpps ut ur fängelse, och hävdar att en del av Empire-kakan är hennes.

Intrigen fungerar på pappret, men känns i utförandet ofta som en dyr såpopera. Inget fel med det – jag menar, vad är Game of Thrones om inte en fantasysåpa i lyxförpackning? Då borde en hiphopsåpa också kunna flyga. Problemet är att det här snarare blir löjligt än dramatiskt och dynamiskt. Arvstvisten känns aldrig angelägen, karaktärerna och deras motivationer är ytliga, och framförallt är serien full av tråkiga stereotyper och klichéer.

Hensons karaktär Cookie är värst. Hon kallas för ”hood rat” (nedsättande hiphopslang för en tjej från ghettot som ligger runt och knarkar), hon har på sig galna kläder, hon vet inte hur man ska bete sig i finrummen, och hon blir aldrig mer än en nidbild. Henson är en riktigt bra skådespelerska, och det märks att hon har roligt i rollen, men karaktären blir till slut ett stort irritationsmoment.

Empire är inte någon katastrof. Skådespelarna är bra och musiken är ännu bättre. Höjdpunkterna i varje avsnitt blir de musikaliska inslagen, och jag kan verkligen rekommendera att lyssna igenom seriens olika låtar (som finns på Spotify). Soundet känns modernt. De fiktiva artisterna bär drag av Drake, John Legend, The Weeknd, Asap Rocky med flera – och de är inga dåliga kopior. Det räcker inte för att rädda den till slut rätt trista storyn, men gör den i alla fall betydligt mer njutbar.

Howard och Henson har förresten spelat mot varandra tidigare, i filmen Hustle & Flow. Den handlar också om hiphop, men lyckas betydligt bättre än Empire med att engagera och beröra.
14 följare
Ser just nu: House of Cards