The Walking Dead
Frank Darabont är en lustig figur i Hollywood. Han har regisserat fyra storfilmer, två av dem är snyftvänliga Oscarsfilmer, en floppade, och en är en fantastisk skräckfilm. Han har skrivit för Young Indiana Jones och medverkat som sig själv i Entourage. Man vet aldrig riktigt vad Darabont ska hitta på – ska han göra ännu en episk Oscarsvinnare eller blir det skräckfilm med tentakelmonster?

2010 regisserade han pilotavsnittet till The Walking Dead. Darabont har regisserat serieavsnitt förut, så det i sig är inget konstigt. Vad som sticker ut i sammanhanget är att han dessutom är en av seriens skapare och har fortsatt vara inblandad i produktionen även efter första avsnittet. Man kan alltså anta att denna serie är något som han brinner för.

Pilotavsnittet är bland det mest välproducerade jag sett i seriesammanhang. Det känns som en påkostad Hollywoodfilm, en zombierulle i samma klass som Zack Snyders remake av Dawn of the Dead. Polisen Rick Grimes (Andrew Lincoln) vaknar på sjukhuset efter en skottskada och finner ett övergivet USA befolkat av levande döda. Med lite hjälp förstår han att det kan finnas andra överlevande i en närliggande stad, och bilden av hur Rick ensam på en häst rider in i Atlanta är redan en klassiker.

Säsong ett av The Walking Dead består av sex avsnitt. Piloten är allra starkast, men hela säsongen är fruktansvärt välgjord och spännande. Vi följer Rick som tillsammans med andra försöker överleva dagen samtidigt som de vill ha svar på vad som egentligen har hänt. Känslan i serien känns igen ifrån riktigt bra zombiefilmer. Skillnaden, och det som gör serien så bra, är att vi får så mycket mer – lär känna karaktärerna och utforska världen. Det blir som en svinbra zombiefilm, fast mer utvecklat och i längden mer intressant. Andrew Lincoln är väldigt bra i huvudrollen och han har ett ansikte som berättar mycket med små medel.

Roligt att notera är att gamle Stakka Bo, Johan Renck, har regisserat avsnitt fyra. Renck verkar ha blivit ett säkert kort att kalla in när de ska regisseras ett mitt i säsongen-avsnitt av en stor amerikansk serie – förutom Walking Dead har han gjort inhopp på Breaking Bad, Vikings och Bates Motel.

Jag vet inte varför jag väntat så länge med att kolla på The Walking Dead, men jag är väldigt glad att jag nu är inne i den här världen. Jag ser fram emot att fortsätta följa de här karaktärerna och se hur serien utvecklas. Betyget är starkt.
17 följare
SÄSONG 5
SÄSONG 4