Heroes
När första säsongen av Heroes släpptes 2006 hade bolagen bakom serien jobbat ordentligt med att skapa en hype kring historien och få den att synas i praktiskt taget alla medier. Detta skulle bli en megahit som ingen fick missa men togs emot av en delad publik. Jag personligen har sett de första fyra avsnitten av Heroes minst fem gånger. Jag lyckades aldrig ta mig förbi introduktionen av alla hundratals (kändes det som) karaktärer och till slut tröttnade jag.

Nu, ca sju år senare, var det dags att ge serien ett nytt försök och den här gången insåg jag att resan genom den första säsongen blir mycket enklare bara man lyckas ta sig igenom de första fem avsnitten. Fortfarande så är det tyvärr inte lika fängslande som jag hade hoppats på. Det är absolut värt att titta på om man har en avsaknad av tv-serier just nu, men Heroes saknar tyvärr de kvalitativa karaktärer som t.ex Sons of Anarchy eller LOST har. Till stor del beror detta på manusarbetet då man har försökt skriva in så många häftiga personer som möjligt med alla möjliga krafter och vi som tittare får följa alla lika mycket. Detta gör att man aldrig riktigt fastnar för någon, aldrig känner att man lär känna någon av dem på riktigt utan det blir någon typ av ytlig vänskap, som i bästa fall kan jämföras med en vänförfrågan på Facebook från någon man har (eller kanske inte har?) träffat.

Trots alla missar som man kan tycka finns i Heroes så finns det en del kvaliteter som man inte bör ignorera. Till att börja med så är specialeffekterna i serien oftast väldigt snyggt utförda. När jag insåg att det skulle finnas en flygande man i serien såg jag framför mig hur dåligt det skulle vara, men blev glatt överraskad när jag såg utförandet och det faktiskt såg ut som jag tänker mig att en flygande man ska se ut. Överlag så är storyn väldigt fängslande trots sina brister. Man har många idéer och sidoberättelser (ibland för många) och de flesta av dessa är väldigt underhållande om man lyckas hålla koll på alla. Samma sak gäller karaktärerna och skådespelarna, vissa är helt fantastiska (exempelvis superkombon Hiro/Ando och serietecknaren Isaac Mendez) och lyckas hålla tittaren vaken och intresserad medan andra som Niki Sanders och cheerleadern Claire Bennet känns väldigt platta och inte särskilt intressanta, i alla fall inte i säsong ett.

Sammanfattningsvis så är första säsongen av Heroes absolut sevärd, kanske parallellt med någon annan tv-serie som man följer. För det mesta är det en spännande historia och jag kommer garanterat att gå vidare till säsong två för att se hur det utvecklas, dock så blir det nog en säsong av någonting annat emellan.
45 följare
Ser just nu: Game of Thrones