Continuum
Spännande science fiction-serier går det aldrig att få nog av, eller hur? Jag råkade hitta Continuum när jag fick tillgång till HBOs utbud och bläddrade runt för att se vad de hade att erbjuda. Såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde valet att stanna upp och ta mig tid att se denna otroligt spännande och smarta serie.

I den första säsongen av Continuum lär vi känna Kiera Cameron (Rachel Nichols, Criminal Minds, Alias) och hennes familj som bor i framtiden, närmare bestämt år 2077. Hon jobbar som polis och får i uppdrag att övervaka avrättningen av nio terrorister ur den ökända terroristgruppen Liber8. Under avrättningen är det någonting som går fruktansvärt fel och både Kiera och de nio terroristerna skickas tillbaka till år 2012. Här lär Kiera känna ett ungt datorsnille som genom hela säsongen är med och hjälper henne med diverse svårigheter och hinder i jakten på de förrymda fångarna.

Under säsongens gång följer vi Kiera på en massa olika polisuppdrag som alla på något sätt är kopplade till gruppen Liber8 och som sidospår lär vi kontinuerligt känna olika profiler i 2012 som fortfarande lever och har någon betydelse år 2077. Detta upplägget gör att man hela tiden har möjlighet att introducera nya, spännande karaktärer för att hålla oss som tittare uppmärksamma och intresserade.

Manuset till serien är välskrivet och skaparen Simon Barry har varit med och skrivit varje avsnitt. Att manuset känns ordentligt genomarbetat ger en trygg känsla genom hela säsongen och skådespelarinsatserna är för det mesta väldigt bra. Ett extra plus vill jag ge till Erik Knudsen (som spelar datorsnillet Alec Sadler / Jericho, The Guardian) som gör en underbar insats och är en stor orsak till att serien håller en så pass hög nivå.

Den första säsongen får en stabil fyra av mig eftersom den har hög kvalitet och håller mig intresserad från början till slut. Den har några få brister (som att skådespeleriet kan vara ojämnt ibland) men dessa stöter man på så sällan att man som tittare oftast inte märker något.
45 följare
Ser just nu: GLOW