How to Make It in America
När TV-serien Entourage lanserades blev den omedelbart en hit världen över. Konceptet med att följa ett gäng karaktärer under deras resa mot kändisskap, rikedomar och oändligt festande fick såklart sina efterföljare, och 2010 visades How to make it in America för första gången på TV-kanalen HBO.

I den första säsongen presenteras vi för Ben Epstein (Bryan Greenberg / One Tree Hill) och Cam Calderon (Victor Rasuk / Cityakuten), två bästa vänner från Brooklyns gator som kämpar för att slå igenom som kläddesigners. Hela säsongen utspelar sig i New York, och vi får följa duon under både lycka och sorg när de försöker placera sitt klädmärke ”Crisp” på kartan. Vi lär känna två killar som ger sig ut i en värld som de aldrig tidigare varit i kontakt med och ser dem göra allt från att jaga efter billiga tyg att göra tryck på till att mingla på de finaste festerna. Upplägget med att ha stora kontraster mellan avsnitten är lite av ett genidrag då det skapar situationer där man som tittare både känner igen sig och som man kan relatera till samtidigt som de i ett annat avsnitt gör någonting som man endast kan drömma om.

Som en sidostory får vi även följa Cams kusin Rene Calderon (Luis Guzmán / John from Cincinnati, Oz), en före detta gangsterboss som precis kommit ut ur fängelset och bestämt sig för att leva på den rätta sidan om lagen. För att få detta att fungera köper han upp varumärket ”Rasta Monsta”, en energidryck som han gör sitt yttersta för att marknadsföra trots alla motgångar. Genom denna sidostory lyckas manusskribenterna, med seriens skapare Ian Edelman i spetsen, få en en stor portion humor i serien.

Tyvärr så får man ibland känslan av att manuset kan vara lite tomt och en del av avsnitten känns bara som transportsträckor där ingenting egentligen händer. Visst kan man lägga in något sådant avsnitt i en serie som denna då tanken är att man ska följa ett ”vardagsliv” i New York, men när säsongen är åtta avsnitt lång (eller kort?) blir det ibland för tomt för att hålla intresset uppe.

Serien är helt klart sevärd, och trots att den inte når upp till Entourages standard, är det åtta avsnitt av bra underhållning. Vill man drömma sig bort till ett liv i New York bör man absolut ge den en chans.
46 följare