House of Cards
SÄSONG 2
Säsong 2
2013 hade hela första säsongen av House of Cards exklusiv premiär på Netflix. Ett år senare är fenomenet ”binge watching”, att i ett svep kunna se en hel säsong, ett faktum. Trenden har fortsatt med Orange is the new black och fjärde säsongen av Arrested Development, båda original från Netflix, och det är ett välkommet sätt för oss TV-seriefanatiker att se TV-serier på. Nu, ett år senare, har äntligen den efterlängtade andra säsongen haft premiär.

Francis Underwood (Kevin Spacey) är tillbaka, mer målmedveten än någonsin och med siktet inställt mot det ovala rummet. Vid sin sida har han Claire (Robin Wright / Enlightened, Santa Barbara), hans lika målmedvetna fru som, likt sin man, inte drar sig för att lura och bedra vem som helst för att få det hon vill. Vägen till vita huset är inte en dans på rosor. Likt den första säsongen så möts paret Underwood konstant av motstånd från både media, politiker och det amerikanska folket men lyckas såklart alltid komma på nya sätt att vinkla situationen till sin egen fördel.

Jag älskar House of Cards. Det är konstant ett högt tempo, skådespelarna är totalt överlägsna i jämförelse med andra TV-serier och jag njuter av att följa Francis bakom kulisserna av den Amerikanska politiken och krossa allt som kommer i hans väg. Det händer mer i den här säsongen än i den första, på både gott och ont. Vi får träffa nya karaktärer, som datorhackaren Gavin Orsay (Jimmi Simpson / Its Always Sunny in Philadelphia, Psych, Breakout Kings) som överlag har en relativt betydelselös roll i den här säsongen men som antagligen kommer bli en viktig del av historien i säsong tre. Dessa nya spår man har valt att skriva in gör ibland att fokus tappas från Francis och hans uppdrag vilket är lite synd. Första säsongen var så intensiv och jag saknar det i denna.

Det läggs även väldigt stor vikt vid att få oss att lära känna birollerna bättre i den här säsongen eftersom serieskaparna räknar med att vi redan ”känner” Francis och Claire sedan säsong ett. Ägaren till Francis favoritmatställe, Freddy Hayes (Reg E. Cathey / The Wire, OZ, Law & Order: SVU), får mycket mer utrymme och vi får som ett sidospår i serien under en period följa hans liv när han hanterar sin firma samtidigt som han försöker skapa ett bättre liv åt sin son.

Säsong två av House of Cards har varit den serien som jag mest har sett fram emot och trots mina massiva förväntningarna så är jag nöjd med hur de har lyckas behålla spänningen och föra historien framåt med trovärdighet. På grund av alla sidospår man introducerar så är den här säsongen inte lika intensiv som den första men man har behållit nyckeldelarna: det nära porträttet av Francis, de snyggt filmade miljöerna och den konstanta hänsynslösheten från den första säsongen som gör House of Cards till en av de bästa, pågående, TV-serierna som går att se.
42 följare
Ser just nu: Titans
SÄSONG 3