Game of Thrones
SÄSONG 3
Säsong 3
Jon Snow förs till kungen bortom väggen. Tyrion handskas med diverse problem i efterdyningarna av Stannis misslyckade anfall. Sansa erbjuds en utväg av Littlefinger. Sir Davos försöker sätta stopp för Melisandre. Robb Stark för sitt krigståg vidare. Arya stöter på ett underligt brödraskap. Och allas vår favoritprinsessa Daenerys Targaryen anläder till Astapor där hon hoppas kunna rekrytera den armé hon behöver för att återta Järntronen.

Ja, Game of Thrones fortsätter sitt multipla historieberättande även i säsong 3, och gör det utmärkt. Jag själv märkte att jag kunde namnet på näst intill alla i det enorma karaktärsgalleri som utgör Game of Thrones säsong 3. Det säger något om seriens kvalitet och fängslande stil med tanke på hur många namn det rör sig om. Visst blir det fortfarande lite rörigt ibland när de slänger ur sig någon Lords namn, som man inte har en aning om vem det är. Men det kan man ha överseende med, eftersom saker och ting brukar klarna om man är uppmärksam. Men Game of Thrones består ju inte bara av olika namn, även om det är hjälper att vara ganska bevandrad bland alla familjer i Westeros för att kunna hänga med.

Storyn och karaktärerna har utvecklats i helt rätt håll sedan första avsnittet. Vissa har dödats, och nya intressanta typer äntrar scenen titt som tätt. Konceptet med ett flertal historier i olika delar av Westeros funkar klockrent. Som tittar hoppar man mellan allt från mytiska avlägsna städer, till obehagliga skogar och mörka fängelsehålor. Det är näst intill omöjligt att bli uttråkad när man ser ett avsnitt av Game of Thrones. 55 minuter passerar på vad som känns som en halvtimme, varje avsnitt.

Kanske är det just detta som är seriens främsta styrka, men också en av få svagheter. Eftersom så många olika historier samsas om de nyss nämnda 55 minuterna, hinner storyn knappt föras framåt. När ett avsnitt är slut, har karaktärerna knappt flyttat på sig. Det kan vara ganska enerverande att storyn aldrig når till den punkt man väntar på, (White Walkers, drakar, jag tänker på er). Detta kan inte rucka på det faktum att Game of Thrones är en välgjord, välskriven och otroligt spännande fantasy-serie som är svår att inte älska.

Sammanfattningsvis är säsong 3 av serien den starkaste hittills. Det har inte ett svagt avsnitt, och innehåller ett chock-avsnitt som skänkte en extra injektion oförutsägbarhet, som jag tycker serien behövde. Den 6:e april smäller det, och jag kommer definitivt sitta bänkad.
simon.karlsson@tv-serier.nu
14 följare
Ser just nu: 100 Code