The Walking Dead
SÄSONG 4
Säsong 4
Det har rent kvalitetsmässigt varit en skakig säsong av The Walking Dead. Några avsnitt har resulterat i sömnproblem, vilket är ett gott betyg för den här typen av serie. Andra har fungerat som sömnpiller, vilket ju är motsatsen till vad man vill få ut. Säsongen tar sin början i det, vid det här laget bekanta fängelse som var gängets residens i säsong 3.

Vår bekanta klick karaktärer lever ett under omständigheterna behagligt liv i fängelset. Allas vår mysfarbror Hershel har styrt upp något slags jordbruk som förser fängelsets invånare med mat. Rick har lagt pistolen på hyllan, och tillsammans med Carl hjälper han Hershel med jordbruket. Glenn och Maggie ägnar sig åt sin romans så ofta de kan. Och publikfavoriterna Daryl och Michonne spenderar det mesta av sin tid utanför fängelset i jakt på både mat, och en viss guvernör. Vi introduceras även till ett gäng nya ansikten som tillkommit sen Woodbury’s fall ett par månader tidigare. Framförallt Tyrese, spelad av Chad L. Coleman gör ett starkt intryck redan i första avsnittet. Han spelar även en betydande roll genom säsongen.

Självklart varar inte den fridfulla stämningen särskilt länge, och i slutet av första avsnittet sitter man där igen med den bekanta klumpen i magen. Den ångestladdade stämningen verkar ligga som ett permanent filter över hela säsong 4. Även om det finns glimtar av ljus, så spelar mörkret huvudrollen. Växlingarna mellan hopp och förtvivlan kan nästan göra fysiskt ont ibland. Karaktärerna som verkade må så bra i första avsnittet, försvinner snart ned i ett nytt slags mörker de inte besökt innan. Och jag tycker det är bra. Jävligt bra.

Men efter den omdiskuterade mittsäsongsfinalen händer något med serien. Den går ned i tempo något fruktansvärt, och består nästan enbart av dialog. Karaktärsutveckling kallas det, och jag fattar att det behövs. Men att vrida ned tempo och spännings-reglagen från hundra till noll på ett avsnitt funkar inte. Vi minns alla den tråkiga farmen som halva säsong 2 spenderades på. Det här är nästan värre. Man får som tittare ta sig igenom ett par avsnitt av den här karaktären, innan man blir belönad tusenfaldigt i säsongsfinalen som är helt strålande.

Sammanfattningsvis vill jag framförallt påpeka att trots dippen i mitten, är detta en riktigt bra säsong. Kanske har man blivit bortskämd av en allt för hög action- och spänningsnivå för att kunna handskas med det långsamma tempot i säsongens mittparti. Den fenomenala säsongsfinalen däremot, slog tittarrekord (som iofs slogs av Game of Thrones ett par veckar senare). AMC har oavsett vilket skrivit på för 2 säsonger till, och ingen är lyckligare över det än jag.
simon.karlsson@tv-serier.nu
13 följare
Ser just nu: 100 Code